jueves, 25 de septiembre de 2008

Modo Subjuntivo Dilek kipi

Uso del modo subjuntivo – Dilek Kipi’nin kullanımı

Dilek kipinde kulanılan fiiller henüz gerçekleşmemiş ve gerçekleşmesi bir isteğe bağlı ya da kuşkulu ve olası eylemleri ifade eder, yani eylem objektif olarak yapıl- mış, yapılmakta veya yaplacak olmayıp, gerçekleşmesi konuşan kimsenin kendi görüş açısına bağlıdır.

Dilek kipine bağlı zamanlar, emir kipi (imperativo) dışında, hiçbir zaman temel cümlede kullanılmaz: dilek, istek, amaç, kuşku, sevinç, korku, üzüntü, ümit veya şaşkınlık gibi gerçek değil “duygusal” olayları bildiren eylemler, QUE (ki) bağlacı ve bazı zarf, edat ve deyimler aracılığıyla temel cüleye bağlanan yan cümleler içinde yer alırlar.



Dilek kipine bağlı zamanlar şunlardır:



Presente (Şimdiki zaman)
Pretérito imperfecto (Geçmiş zaman)
Pretérito perfecto (Yakın geçmiş zaman)
Pretérito pluscuamperfecto (-miş’li geçmişin hikayesi)
Futuro imperfecto (Gelecek zaman)
Futuro perfecto (Gelecekte geçmiş zaman)




USO DEL MODO SUBJUNTIVO – dilek kipinin kullanımı


Dilek kipi, İspanyolca dilbilgisinde çok geniş ve önemli bir yer tutar. Dilek Kipi za- manlarında Haber Kipine kıyasla yarı yarıya bir azalma görülür, çünkü Dilek Kipinin gelecek zamanları artık kullanılmadığı için Haber Kipinin sekiz zamanına karşılık Dilek Kipinde sadece dört zaman vadır ve bunların her biri Haber Kipinin iki zama- nını karşılar. Yani “Creo que viene.” (Sanıyorum ki geliyor.) ve “Creo que vendrá.” (Sanıyorum ki gelecek.) şeklinde iki Haber Kipi cümlesi, Dilek Kipinde tek şekilde ifade edilebilir: “No creo que venga.” (Sanmıyorum ki gelsin.) Bu durum aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:



Dilek Kipi Haber Kipinde

(Subjuntivo) Eylemin zamanı karşılığı (Indicativo)



1. PRESENTE

hable Şimdiki zaman hablo (konuşuyorum)

(konuşayım, konuşsam) hablaré (konuşacağım)



2. PRETÉRITO

IMPERFECTO

hablara o hablase Geçmiş zaman hablaba (konuşuyordum)

(konuşsaydım) hablé (konuştum)

Gelecek zaman hablaría (konuşurdum)



3. PRETÉRITO

PERFECTO

haya hablado Geçmiş zaman he hablado (konuştum)

(konuşmuş olayım) Gelecek zaman habré hablado (konuş-

muş olacağım)





4. PRETÉRITO

PLUSCUAMPERFECTO

hubiera o hubiese Geçmiş zaman había hablado

hablado (konuşmuş (konuşmuştum)

olsaydım) Gelecek zaman habría hablado

(konuşmuş olurdum)



Dilek kipinin kullanıldığı yerler şöyle özetlenebilir:



1. DİLEK ve İSTEK gösteren haller:



Quiero que hable.

(Konuşmasını istiyorum.)



Dije que viniese temprano.

(Erken gelmesini söyledim.)



2. KUŞKU ve YADSIMA bildiren cümleler:



Dudo que haya terminado.

(Bitirdiğinden kuşkuluyum.)



Niega que os haya visto.

(Sizi görmüş olduğunu yadsıyor.)



3. SORU cümleleri ve OLUMSUZ fikir beyanları:



¿Crees que haya llegado?

(Varmış olduğunu sanıyor musun?)



No creo que haya llegado.

(Varmış olduğunu sanmıyorum.)



4. Sevinç, korku, üzüntü gibi DUYGUSAL durumları gösteren haller:



Me alegro de que haya venido.

(Gelmiş olmasına sevindim.)



Siento que sea así.

(Böyle olmasına üzüldüm.)





5. GEREKLİLİK gösteren şahıssız fiillerde:



Es necesario que trabajes.

(Çalışman gerekli.)





6. GELECEK ZAMAN bildiren yan cümlelerde:



Cuando venga, jugaremos.

(Geldiği zaman oynayacağız.)



Saldré mientras estudias.

(Sen çalışırken dışarı çıkacağım.)



7. AMAÇ bildiren yan cümlelerde:



Le llamé para que me ayudara.

(Bana yardım etmesi için onu çağırdım.)



8. BELİRSİZ bir şahıs veya eşyayı açıklayan yan cümlelerde:



Busco una secretaria que sepa inglés.

(İngilizce bilen bir sekreter arıyorum.)



9. OLUMSUZ bir OLASILIK bildiren cümlelerde:



No hay nadie que lo crea.

(Buna inanacak kimse yok.)



10. Bazı BELİRSİZ ZAMİRLER’den sonra:



Hablaré con quienquiera que sea.

(Kiminle olursa olsun konuşacağım.)



11. ŞART cümlelerinde:



Si tuviese tiempo, iría al teatro.

(Eğer vaktim olsaydı tiyatroya giderdim.)



Si tuviera tiempo, visitaría a mi abuela.

(Eğer vaktim olsaydı büyükannemi ziyaret ederdim.)



Not: Şart cümlelerinde Presente de Subjuntivo kullanılmaz.



Dilek kipinin hangi zamanlarda ve hangi durumlarda kullanıldoğını özetle gördük. Şimdi bu zamanları sırasıyla ayrıntılı olarak görelim:

No hay comentarios: